KPN

De Organisatie
KPN is de grootste Nederlandse aanbieder van telefoon-, internet- en televisiediensten aan particuliere en zakelijk klanten in Nederland, Duitsland en Belgie. Daarbij kan worden gekozen uit een groot aantal merken gericht op specifieke toepassingen en budgetten – van het betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige KPN-merk tot merken speciaal voor jongeren, zoals Hi, of prijsvriendelijke merken als Het Net en Simyo.

De vraag
KPN heeft in de beginjaren 2000 de omslag gemaakt van een traditionele telecomonderneming naar een modern multimediabedrijf, gefundeerd op de drie hoofdpijlers bellen, tv-kijken en internetten.
Als vehikel om deze nieuwe positie wereldkundig te maken en te laten beklijven, is gekozen voor een geheel nieuwe visuele identiteit.
Het nieuwe merk moest tegelijkertijd met de start van de lente in grootschalig worden geïntroduceerd. Hiervoor was een periode van 2,5 maand beschikbaar, van ontwerp tot productie en realisatie.
De vraag luidde:

  • realiseer allereerst de transitie van 20% van de meest zichtbare huisstijldragers, waarmee 80% van de zichtbaarheid wordt gecreëerd
  • realiseer in de daarop volgende maanden de gehele transitie van alle overige huisstijldragers van KPN (zowel intern als extern)

De oplossing
In een gestructureerde aanpak zijn in 2 fases alle huisstijldragers van KPN omgezet in de nieuwe stijl. Er is in gemengde teams 1-op-1 samengewerkt met medewerkers van KPN. De aanpak bestond uit organiseren, bemensen, bepalen, accorderen en zeer gestructureerd uitvoeren aan de hand van duidelijke doelen, meetpunten en day-to-day bijsturing.

Met voor de buitenwereld als eerste tastbare resultaat de onthulling van de nieuwe KPN Visuele Identiteit in het Olympisch Stadion te Amsterdam en de omzetting van de eerste 20% van de merkdragers. In de fase na de introductie zijn samen met de lijnorganisatie alle overige merkdragers successievelijk omgezet in de nieuwe stijl.

 


   Expertise gebieden Define Design Deliver Member of:
 


technology      design
Copyright 2007 - 2012 Resulture BV. Alle rechten voorbehouden